ניסיון של אלפי תלמידים שעברו - ללמוד מהצלחות
רשות המחוקקת | הכנסת

רשות המחוקקת | הכנסת

הכנסת היא הרשות המחוקקת בישראל (בית הנבחרים). בכנסת יושבים (120) נציגי העם, שנבחרו מכל המפלגות. בכנסת יש 120 חברי כנסת, המייצגים את כל אזרחי ישראל, מכל המפלגות, שהתמודדו בבחירות. מתוך 120 החכי"ם נבחרת הממשלה (הרשות המבצעת), בתהליך קואליציוני, שמטרתו ליצור קבוצה נבחרת של נציגי המפלגות, שתהווה את הממשלה. קבוצת הקואליציה זקוקה לרוב מוחלט , כדי להקים ממשלה ולקבל את אמון הכנסת.

חברי הכנסת הם נציגי הציבור, תפקידם- לייצג את האינטרסים ואת רצון כל הבוחרים.

בכנסת יושבים גם נציגי המפלגות המתנגדות לקואליציה (הממשלה), הם נקראים אופוזיציה.

תפקידי הכנסת

תפקיד האופוזיציה הוא להוות אלטרנטיבה(חלופה) שלטונית, בדרך כלל פועלת להדיח או לשנות את סדר היום הציבורי פוליטי של הממשלה המכהנת.

תפקיד הכנסת לייצג את הציבור ולבטא את הרצון הכללי – קול העם.

עבודת הכנסת נועדה לייצג את אזרחי המדינה,, להרחיב את האמנה החברתית על ידי חקיקת חוקים (מבטאים את "כללי המשחק"), לחקור ולבקר את עבודת הממשלה, לקבוע כללי התנהגות של חברי הכנסת, לשפוט ולהעניש חברי הכנסת באמצעות מנגנון הסרת החסינות או באמצעות ועדת האתיקה, לבחור את נשיא המדינה, לבחור את מבקר המדינה, להביע אמון בממשלה, לאשר את חוק התקציב, למנות שופטים ועוד. נוסף לכך, הכנסת היא גם רשות המכוננת, הפועלת לכתיבת חוקה למדינה. מעמדה של הכנסת הוא עליון על הרשויות האחרות – המבצעת והשופטת.

עבודת הכנסת

מליאה, אספת כל חברי הכנסת באולם הישיבות של הכנסת כדי לקבל החלטות בנושאים כמו: אישור שלבי חקיקת החוקים, אישור אמון בממשלה, בחירת הנשיא, הצעות לסדר היום, שאילתות ועוד…

ועדות הכנסת, כדי שעבודת הכנסת תהיה יעילה ואפקטיבית היא נעשית בוועדות שחבריה הם נציגי המפלגות השונות. בוועדות האלו מתקיימים דיונים בהצעות חוק, בדיקת תקנות שהותקנו על ידי הממשלה, ביקורת גופים ומוסדות הנתמכים על תקציב המדינה ועוד.
הוועדות  עוסקות בנושאים שונים, כמו: ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים, ועדת העבודה, ועדת החינוך, ועדת העבודה. מספר הוועדות תלוי במשא ומתן בין הסיעות (מפלגות) בכנסת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *